Jumaat, 27 Februari 2009

Latihan Perhimpunan Agung HK 2009

Bermacam-macam kisah berlaku sepanjang latihan perhimpunan agung HK 2009. MBB pada mulanya menyenaraikan 200 belia menyertai acara perbarisan lalu. MBB menerima respon yang menggalakkan dari majlis belia setiap daerah. Majlis Belia Daerah Tutong menghantar 70 belia; Majlis Belia Daerah Belait menghantar 80 belia; Majlis Belia Daerah Temburong menghantar 25 belia; dan Majlis Belia Daerah Brunei Muara menghantar 150 belia. Akhirnya pada mesyuarat terakhir dengan Urusetia Sanbutan Jubli Perak Hari Kebangsaan pada 12 Februari 2009, MBB memutuskan untuk menghantar seramai 350 belia. Beberapa siri latihan khususnya bagi peserta belia MBDBM telah diadakan di Stadium Negara Hassanal Bolkiah, Kg. Perpindahan Mentiri dan Kg. Katok. Peserta belia dari daerah lain tidak dapat mengadakan latihan kelompok kerana urusetia tidak menyediakan bas dan bekalan makanan. Oleh yang demikian dengan inisiatif ajk MBB, 2 buah van telah digunakan untuk mengangkut peserta ke tempat latihan. Insiden yang tidak dapat dilupakan ialah apabila Belia dari Kg. Bengkurong terpaksa menggunakan van jenazah untuk mengangkut peserta ke lokasi latihan di Kg. Mentiri. Pihak MBB juga hanya dapat menyediakan minuman dan makanan ala kadar kepada para peserta.
Perkara yang paling mencabar ialah apabila urusetia mengumumkan bahawa makan minum dan bas tidak dapat disediakan kepada semua peserta perbarisan. Pada latihan sepadu 16 Februari di Stadium Negara, 2 buah van ajk MBB tekah digunakan untuk mengangkut seramai 50 belia dari Kg. Mentiri. Pada latihan hari tersebut, 2 belia telah mengalami pitam kerana tidak makan dan kepanasan. SUAT MBB telah mengambil keputusan tidak menurunkan kesemua belia untuk latihan pada 18 dan 19 Februari. MBB hanya akan turun ke raptai akhir pada 21 Februari.
Pada 17 Februari, suatu mesyuarat khas diadakan oleh urusetia dengan ketua-ketua pasukan perbarisan. Keputusannya urusetia menyatakan semua peserta perbarisan lalu kecuali yang berdaftar di bawah institusi pendidikan tidak diberikan makan minum tetapi bas pengangkutan peserta akan diusahakan. Tetapi pada malam tersebut, SUAT mendapat panggilan telefon daripada pihak urusetia bersetuju memberikan makan minum kepada semua peserta.
Masalah yang tinggal ialah bas. Untuk latihan sepadu 18 Februari, 2 buah bas telah dihantar untuk MBDTutong iaitu sebuah di Kg. Bukit Beruang dan sebuah kagi di Pejabat MBDTutong; sebuah bas untuk belia Kg. Mentiri sementara belia Kg. Katok diangkut oleh 2 buah van ajk MBB. MBDBelait masih belum mendapat peruntukan bas sementara bagi peserta belia MBDTemburong, meraka diarahkan untuk menggunakan perkhidmatan bas ulang alik dari Tambing Subok ke Stadium Negara. Hanya pada latihan penuh 21 Februari urusetia dapat menyempurnakan bas-bas pengangkutan untuk peserta MBB dari Kg. Mentiri (2 buah), Kg. Bengkurong (sebuah), dan Kg. Katok (sebuah) bagi MBDBM; Kg. Bukit Beruang (2 buah) dan Pejabat MBDTt (sebuah) bagi MBDTutong; dan Perumahan Lorong 3 Seria (2 buah) bagi MBDB.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan